Spotify regerar

Jag hör till dem som tycker att Apples ”Spotifydödare” Apple Music är en rätt sorglig uppenbarelse. En hel del klarar den lika bra som Spotify, men när det kommer till en så fullständigt grundläggande funktion som att göra låtlistor kör Apple rakt ner i diket.

Klyddigt, som vi säger i Skåne.

Dessutom är Apple Musics ansträngning att slå ihop mitt förråd av ”egen” (köpt, eller nåja: stulen då) musik i mp3-formatet, som fysiskt befinner sig på min hårddisk, med resten av de 30 miljoner låtar som är tillgängliga i strömmande format helt obegriplig. Mina låtlistor dignar av dubletter, där Apple inte hittar mina ursprungliga filer (som ligger där de alltid har legat) utan på något magiskt vis tycker att de har ersatt dem med musik i molnet.

Det finns säkert någon poäng med det, men måste låtlistorna geggas ner på det här sättet för det?

De sociala funktionerna i Apple Music är inget som intresserar mig, så där får de heller inga poäng i min kalkyl. Och Apples ”Radio”-funktion är ungefär lika spännande som valfri kommersiell svensk radiokanal.

Spotify var först, är bäst och vinner igen
Spotify var först, ingen annan har visat sig vara bättre (för mig), och det är där jag har mer än 2 000 noggrant utvalda låtar i ett stort antal ännu nogrannare komponerade låtlistor. När Spotify nu dessutom lyft sig själv i håret och varje måndag levererar en ny sats musik ”som jag borde gilla” – och som jag faktiskt gillar! ja, då är valet enkelt.

Låtlistan nedan är just dessa första tre veckors tips, befriade från sådant som jag antingen redan har eller som inte höll måttet. Återstoden är en lista helt i klass med det jag själv brukar plocka fram genom att  plöja kors och tvärs lite på chans – fast på tiondelen av tiden.

Enjoy!

Kommentera

