Ska vi slå vad?

Det hände sig på den tiden när Rudvall var en ung rookie att han arbetade på tidningen Arbetets redaktionsarkiv. Där hade en av medarbetarna alltid kvällsskiftet, för att kunna hjälpa redaktionen med sådant som var bråttom.

När de mer kontorstidsbaserade delarna av redaktionen hade gått för dagen var det hit som växeln skickade samtal som de inte riktigt visste vad de skulle göra med. Extra ofta inträffade sådana på fredagskvällar. Typexemplet var två herrar i övre medelåldern som redan hunnit långt ned i flaskan fast det inte ens var kväll på riktigt. Påfallande ofta hade de då hamnat i en diskussion om en sakfråga, och eftersom vi chockerande nog talar om tiden före internet så fanns det inget Google att använda för att slita tvisten.

Så vad gör man? Man ringer till tidningen, och där sitter alltså jag och arkiverar bilder. Eller: satt, för nu sitter jag och glor på en telefonlur där en av dessa herrar befinner sig.

”Tjena. Du, vi har slagit vad om en sak”, säger han.

Jippie, tänker jag. ”Ja?”

”Jo, förstår du, förloraren får bjuda på en liter, och så tänkte vi att du kunde hjälpa oss att avgöra vem som har rätt!”

”Ja, jag kan väl försöka”, säger jag. ”Vad gäller saken?”

”Jo, alltså, Nisse här påstår att A, men jag säger B, och nu undrar vi ju båda två hur det ligger till. Igenklien.”

Egentligen vet jag ju att det är A, och att Nisse har rätt, och att snubben i luren alltså har fel. Men man ska ju alltid kolla, så det gör jag. Men det är som jag misstänkte, vilket jag också meddelar vår vän i telefonen.

Han finner sig dock snabbt. Innan han lägger på hör jag hur han gapskrattar ut i rummet och ropar till sin kompis: ”Haha Nisse, det var väl det jag visste! Jag hade rätt – du förlorar!”

Klick.

 

Bonus
När jag bildgooglade ”facepalm” fick jag så många söta träffar att jag inte har hjärta att undanhålla er åtminstone några till:

 

 

 

Kommentera

