Det bästa rådet hittills

Ordet någonsin betyder ungefär överhuvudtaget.

Någonsin använder man alltså när inget har varit och inget kommer att bli större, bättre och/eller vackrare. Det är därför inte så begåvat att skriva ”den snabbaste datorn någonsin” eller ”företagets största kvartalsvinst någonsin”. När det gäller datorn och mobiltelefonen vet vi att det kommer en ännu snabbare om två månader och om företaget vet vi naturligtvis inte ett skvatt om hur vinsten kommer att utveckla sig i framtiden.

Humoristen och humanisten Tage Danielsson konstaterade i boken ”Grallimatik” 1966 att det är mest praktiskt att använda orden i den betydelse man kommit överens om:

”Det blir så besvärligt annars, och man kan lätt bli missförstådd. Å andra sidan är ju ingen tvungen att använda alla ord i överenskommen betydelse – särskilt som ju varken du eller jag har fått vara med och bestämma från början att limpa ska heta limpa och krasse krasse. Du och jag kan ju till exempel komma överens om att kalla en tur- och returbiljett Stockholm–Malmö för en åtsittande aftonklänning med svarta tofsar. Men jag lovar dig att du får ett helvete i biljettluckan på Centralen.”

Skriv därför ”hittills” i stället. Det är i allmänhet det du menar.

(Texten ovan kommer ur min bok ”Ordning på orden”, slutsåld på förlaget sedan länge. Men jag har källaren full av pocketupplagan. Köp den av mig – mejla på erik.rudvall@gmail.com)

Kommentera

