Öppet brev till Skånetrafiken (spoiler: er information suger)

Shit happens, och även om den verkar hända Skånetrafiken oftare än andra, så har vi resenärer ganska stort tålamod. Det enda vi kräver är information, så att vi kan vara trygga med att man inte driver med oss. Eller skiter i oss.

Och att en växel havererar i Flackarp är knappast Skånetrafikens fel.

Så hur är det då med informationen? Låt oss se.

Måndagen den 9 november var en tuff dag för både mig och min fru, med en arbetsbörda utöver det vanliga. Därför bestämde vi oss för att låta en professionell kock stå för middagsmaten. Jag arbetar alldeles intill Malmö C, och konstaterade glatt att min frus tåg hade lämnat Eslöv, riktning söderut, enligt tidtabell klockan 16.35. När klockan närmade sig 17 kollade jag för säkerhets skull Skånetrafikens app, och kunde konstatera att tåget var i tid.

Lysande. Ovanligt, men lysande.

Informationskollaps på Malmö C (och det är inte första gången)
Följaktligen plockade jag ihop de arbetsuppgifter som ännu inte var avslutade, stängde min dator och gick till Malmö C för att möta 17.06 från Eslöv

Jag kom dit några minuter före tåget och noterade att det var ovanligt mycket folk på plattformen och att centralens högtalarsystem tjattrade om förseningar som en babian på amfetamin. Allt verkade vara sent, men stationens informationssystem påstod fortfarande oförtröttligt att min frus tåg var i tid – även en bra stund efter 17.06.

Via SMS från hustrun fick jag emellertid snart veta att det tåg som enligt all tillgänglig information alltså skulle ha anlänt till Malmö för en stund sedan fortfarande stod kvar i Lund.

Hm?

Men det skulle snart bli värre.

Informationssystemet fortsatte att bombardera våra sinnen med meddelanden om försenade och inställda tåg – samma information som vem som helst själv som vanligt kunde ta till sig från skärmarna. Jag har reagerat över den här ljudterrorn tidigare, eftersom den inte bidrar med någonting som helst relevant för oss som står och väntar, och på flygplatserna har man för många, många år sedan upphört med det ändlösa rabblandet av tider. När jag frågar brukar Skånetrafiken upplysa mig om att ljudterrorn är nödvändig för de synskadade. De kan ju inte se informationen på skärmarna.

À la bonne heure. Fast man undrar förstås varför rösten då kl. 17.53 – medan skärmarna fortfarande upplyser om att hustruns tåg ska komma in kl. 17.50 –­ berättar att det strax ska rulla in på spår 2b. Speciellt som det tåg som strax faktiskt uppenbarar sig inte alls går till Simrishamn som rösten har utlovat, utan har slutstation Svågertorp.

Lite otur för den synskadade som informationen alltså påstås rikta sig till, eller hur?

Nåja, vi som kunde se, vi kunde se att vi skulle akta oss, och hustruns tåg materialiserade sig faktiskt vid plattformen några minuter senare. Jag klev ombord, kysste min fru och så satte vi oss ner för att tillsammans resa vidare mot slutdestinationen Triangeln och den bokade restaurangen där. Efter några minuter meddelar lokföraren att vi strax ska åka vidare, men att detta tåg nu är så försenat att resande till Simrishamn får byta till nästa avgång, här eller på Svågertorp där han fått order om att vända.

Information: det är bra. Den gör det möjligt att fatta självständiga, informerade val. Vårt val i detta ögonblick är att sitta kvar. Vi ska ju bara till Triangeln. Lite störda blir vi kanske när först ett Öresundståg glider in på spåret bredvid, lastar ombord folk och fortsätter mot Triangeln och bortom den, och sedan ytterligare ett gör samma sak.

Men vi sitter kvar. Vårt tåg går nog strax, och vad ska vi på perrongen att göra nu, när de där Öresundstågen redan har gått framför näsan på oss?

Och så till slut, kl. 18.10, när det redan 50 minuter försenade tåget från Eslöv har stått stilla vid plattformen i Malmö i ytterligare en kvart, kommer en tågvärd gående i vår vagn, meddelar att ett akut sjukdomsfall har inträffat ombord, att ambulans är tillkallad och att hon inte vet när tåget alls kan gå vidare.

Några frågor till Skånetrafiken
Som resenär är det lätt att konstatera att det inte bara är den sjuke ombord som behövde vård, utan även informationsgivningen. Så, kära Skånetrafiken, några frågor:

  • Ni visste rimligen att tåget stod kvar i Lund även efter att det påstods ha anlänt till Malmö i tid, men valde att behålla den informationen för er själva. Varför det?
  • Ni valde, som vanligt, att oavbrutet bombardera oss som väntade på Malmö C med irrelevant och till stora delar redan överspelad information genom högtalarsystemet, och när informationen sedan till slut faktiskt var avgörande för beslutet om huruvida man skulle kliva ombord på det där tåget som faktiskt stod vid plattformen, så var den felaktig. Hur gick det till?
  • Och slutligen: när problemet fanns ombord på ett individuellt tåg valde ni att sprida det till fots, långt efter att kunskapen fanns hos personalen ombord. Varför det – och varför kunde inte lokföraren lyfta micken om nu tågvärden hade händerna fulla?

Slutligen, kära Skånetrafiken, en summering och en avslutande, fjärde fråga:

Varför ända in i alla glödheta helveten tillåts denna informationsimpotens fortsätta, år efter år efter år? Infrastrukturen och dess sammanbrott är inte ert fel, det vet jag. Men informationen till resenärerna får ni banne mig snart se till att lära er att hantera och föra vidare till oss som ska leva med den konstanta kollapsen i trafiksystemet.

Nu hoppas jag bara att det finns någon som faktiskt är ansvarig för Skånetrafikens realtidsinformation till sina resenärer. Från dig är jag nu tacksam för en kommentar om hur saker och ting ska kunna bli bättre. Och när. Gärna i detalj.

Men bespara mig skitsnacket. Det har jag hört sedan millennieskiftet.

Fotnot: Ja, det är ett i-landsproblem. Jag vet. Men ska vi fortsätta att vara ett i-land kan det vara bra om tågen går någorlunda förutsägbart.

Och snart blir det vinter.

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

