Min karriär som elitspelare

Kan ni tänka er: Skånetrafiken har inte svarat på det öppna brevet. Vad de däremot har gjort är att ta bort mitt inlägg om saken på sin Facebooksida.

Det var väl inte så modigt.

Jag får helt enkelt ägna mig åt utgrävningar i minnesbanken så länge i stället:

Det hände sig i tidernas gryning (eller nåt: i slutet av 1980-talet) att jag hade öppnat eget men inte alltid var alldeles fullbelagd. Eftersom jag redan då betraktade telefonen som en skrämmande tingest och därmed undvek att ringa och störa dem som annars hade kunnat bli mina kunder, hade jag alltså en del tid över. Jag hade också en dator och det geniala lilla spelet Tetris i den.

Jag blev långsamt bättre och spelade nog med tiden liiite mer än vad som var riktigt sunt. Och så kom den där kvällen när jag plötsligt uppnådde någon slags andra andning – eller kanske en tredje – när allting bara flöt och jag inte kunde misslyckas. Efter en stund passerade jag mitt gamla rekord utan att ens vara stressad, efter ytterligare en stund hade jag dubblat det. Jag spelade som i trans, fingertopparna dansade över tangenterna och de allt snabbare fallande formerna sopades undan i minst samma takt som de dök upp i överkanten. Ibland var det till och med som om jag fick sitta och vänta på dem. Kanske bara en mikrosekund, men jag var så där fullständigt överlägsen på det jag höll på med som jag väl aldrig hade varit tidigare.

Ända tills jag insåg att jag nog inte hade blinkat på länge. På väldigt, väldigt, väldigt länge.

Ja ni fattar.

Taget den rent djävulska hastighet som spelet nu hade nått upp i blev det snart uppenbart för mig att jag skulle vara rökt omedelbart och exakt i samma ögonblick (hahaha!) som jag blinkade, och jag bestämde mig därför att inte göra det.

Yeah, right. Jag trodde det i alla fall, fast i verkligheten blinkade jag ju till just då och hela spelet havererade å det skändligaste.

Poängställningen var astronomisk, men jag var ändå besviken, eftersom jag utan vidare hade kunnat hålla på minst lika länge till. Om det inte hade varit där där med blinkandet då, alltså.

Jag har aldrig rört Tetris sedan dess.

 
Andra bloggar om: , , ,

Kommentera

