Oh, the horror!

Skärmavbild 2016-01-20 kl. 09.25.53.png

Apropå en tweet av den ständige Andreas Ekström på Sydsvenskan vill jag gärna reprisera en text från 2007, som pga. strukturomvandlingen av bloggosfären inte längre går att läsa på sin ursprungliga plattform. Det är nämligen så illa att horoskop inte är den vetenskap som man kunde hoppas, inte ens i Sverige.

Så här är texten, ursprungligen rubricerad ”Jag tror att jag ser stjärnor”. Varsågoda:

Läser du horoskop?

Grattis, säger jag bara. Jag vet nämligen hur de kommer till. I början av 1980-talet satt jag på tidningen Arbetets redaktions­arkiv. Det var mitt första sommarjobb på redaktionen och ett av uppdragen var ”kopiera horoskopen från 1966, klistra upp dem på manusblad och skicka ned dem till sätteriet”. Horoskopen skulle nämligen återanvändas och det var inte ens särskilt noga om de publicerades på samma årstid som originalen.

Läser du fortfarande horoskop?

Okej: inte nog med detta. ”Mina” horoskop vidarebefordrades nämligen till hela dåvarande A-pressen, så det är inte bara numera nedlagda Arbetet som ska skämmas.

Läser du fortfarande horoskop?

Okej: jag brukade pilla in små hälsningar till flickvännen och kompisar i horoskopen.

Läser du fortfarande horoskop?

Okej, då kan det vara bra att veta att ursprungstexterna till dessa horoskop, som jag sedan alltså förändrade efter eget tycke, ursprungligen skrevs av en fantastisk redigerare och jazzfanatiker på redaktionen, en man som visste mycket om mycket men inte ett skit om stjärnorna på himmelen. Och att han använde horoskopen som avstjälpningsplats för sina aggressioner mot kollegerna. Särskilt somliga.

”Passa dig din jävel, vi ses i mitt nästa horoskop”, liksom.

Kommentera

