”Veckans tips” från Spotify: ett riktigt läckert verktyg för guldgrävare

snoopy-happy-dance-animated-72030

Sedan i somras betjänar Spotify sina prenumeranter med en tipslista: 30 förslag på låtar som någon slags piffig algoritm har räknat ut borde kunna gulla med min hjärnas allra musikkänsligaste synapser. Det där borde bara kunna gå på ett sätt, tänkte jag, luttrad som jag är av strömmande radiokanaler ”baserade på dina favoriter” och andra ambitiösa misslyckanden riktade mer mot min plånbok än några cerebrala njutningscentrum.

Men, tänka sig! Spotifys nördar har lyckats lista ut vad jag gillar bättre än någon annan. Nåja, bättre än någon annan än Peter LeMarc, vars Spotifylistor hittills haft en i övrigt ouppnåelig träffprocent vad min musiklust beträffar. Problemet med hans listor är väl att de ofta till hälften består av låtar som jag redan har koll på, och där är Spotifys veckotips suveräna; bara enstaka misstag bekräftar regeln att de bara rekommenderar sådant som jag inte tidigare känt till.

Ska man vara ärlig så är det i snitt bara fem av de 30 låttipsen som överlever efter en veckas gallring, men (förutom LeMarc, då) så är det en suverän träffprocent. Och snäll och omtänksam som jag är så kommer jag den närmaste tiden att publicera resultatet av den här destillationsprocessen. Låtlisteserien heter ”Destilled” och först ut är listan som blev resultatet av premiärmånaden augusti 2015: ”Destilled & Augustyfied”.

Enjoy!

Och det kommer mera. Mycket mera. Så stay tuned!

 

PS: Massor av mina gamla Spotifytips och listor finns under fliken ”Spellistor”. Klicka på den i sidhuvudet om du inte kan få nog.

Kommentera

