”Data is just the residue of probability”

shift_2016_top_banner_970

Bob Hoffman är en gammal amerikansk reklamare med många synpunkter på det mesta i reklamsvängen. Särskilt gärna luftar han sina åsikter om reklambranschens faibless för onlineannonsering, TV:s överlägsenhet som reklammedium och möjligheterna att hitta guldkorn i det som kallas big data.

Det här delar han med sig på bloggen The Ad Contrarian, ofta genom att ta heder och ära av, och dra ner brallorna på, självutnämnda experter på sociala medier och digital kommunikation. Ofta är han dessutom extremt rolig.

En irriterande jävel, helt enkelt, en böld i baken på rufflare, pratmakare och utsändare av dimridåer. Huruvida han har rätt undandrar sig min bedömning, men han är synnerligen väl värd att läsa, till exempel i detta inlägg om varför vi inte bör bry oss så mycket om big data.

Kvintessensen av inlägget är ungefär detta:

Data är bara lämningar efter det sannolika. Att utgå ifrån det som är sannolikt är alltså en mycket säkrare grund för effektiv och fungerande kommunikation än att kalla in ett gäng excelhjärnor för att analysera ”big data”.

 

Dagens bonusinformation

skrivmaskin-600-175

Skrivmaskinen har transformerats och kommer tillbaka. Vad kan man säga mer än Vill ha! Vill ha! Vill ha!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s