Ta det som en man

OLVI007 OU093

I sin bok Århundradets kärlekskrig skildrar Ebba Witt Brattström  en ”traditionell” äktenskaplig katastrof, där Mannen (aka. Horace?), hotar, förnedrar och förtalar Kvinnan (aka. hon själv?), medan hon älskar, medlar och förlåter, åtminstone tills det slutligen blivit alldeles förbannat nog. I alla fall om man ska tro förhandspubliciteten; jag har ännu inte hunnit läsa och bilda mig någon egen uppfattning om texten.

Min egen katastrof såg likadan ut, om än inte lika intellektuellt fulländad, men den hade dessutom den lilla knorren att rollerna var de omvända. Hur det är för en kvinna att ha rollen som slagpåse kan jag alltså mycket väl föreställa mig, även om jag kanske inte kan förställa mig just det fysiska kvinnovarandet. Huruvida det därmed är mer eller mindre synd om mig för att jag är Man och ändå satt, och hade försatt mig, i den där situationen, det får andra bedöma.

För mig var det alldeles illa nog som det var.

Men vad är då poängen med den här texten?

Jag brukar ju säga att jag skriver för att försöka förstå mig själv, så då gör jag väl det, då; poängen är troligen att kvinnor som hamnar i svåra livssituationer inte nödvändigtvis har patent på den erfarenheten bara för att de är kvinnor. Ja, poängen är rent av att de som har hamnat i svåra livssituationer delar den erfarenheten även om de har råkat födas med olika utrustning mellan benen.

Om detta är kontroversiellt får ni gärna debattera det i kommentarsfältet nedan; det har ju varit rätt dött där de senaste åren. ”Debatten” har flyttat till Facebook, och att det inte har varit särskilt bra för debatten är väl ett understatement?

 

En reaktion på ”Ta det som en man

Kommentera

