The point of no return

duel-prarrie-dog

Jag måste ut, jag måste bort, stannade jag på Paraden skulle jag bli vansinnig. Eller sjuk, och jag såg inte fram emot något av alternativen. Lösningen hette frilansbyrå, men jag var trots allt inte beredd att säga upp mig för att få tillgång till den utgången. inte än. Nej, jag ville ha tjänstledigt.

Så jag bokade en lunch med redaktionschefen, Bo Näslund, och ägnade veckan innan den åt att formulera och ladda upp med argument för min sak. Jag kunde peka på arbetsmiljön, på arbetsgivaransvaret, på frånvaron av både utvecklingssamtal och support, på hur många som hade knäckts före mig, för att inte tala om hur många som bara hade valt att stilla försvinna, och på hur det skulle gå om jag gick till facket med mitt fall. Och så ett dussin goda argument ytterligare. Taktiken tänkte jag lägga upp under samtalets gång, men jag skulle i alla fall inte bli svarslös, oavsett vilket motstånd han tänkte ge mig.

Så kom den stora dagen. Vi  småpratade så gott det gick medan vi beställde och väntade på maten, men när tallrikarna väl stod på bordet kunde jag inte hålla mig längre. Jag glodde Bosse så stint i ögonen jag kunde, sänkte hakan mot bröstet för det hade jag läst skulle hjälpa till att sänka röstläget och göra rösten stadigare, och så la jag det första kortet på bordet:

”Jag vill ha tjänstledigt”, sa jag.

Näslund glodde lite frågande tillbaka, åtminstone hoppades jag att det var så han skulle tolkas.

”För att frilansa”, fortsatte jag för att det inte skulle finnas några tveksamheter om mina ambitioner.

”Det kan du väl få”, svarade han, och så var den diskussionen över.

Däremot minns jag inte vad vi åt.

Kommentera

