På gränsen. Akt III, epilog

man-speaking-with-therapist

Efteråt bokar han några egna terapisessioner.

”Vad är det som händer? Har jag gjort rätt? Är jag grym? Är jag oresonlig? Kommer jag att få leva ensam resten av mitt liv nu?”

I stället för svar får han frågor tillbaka.

Det stör honom, och det säger han.

Men han får ett ganska ampert svar tillbaka, någonting om att en terapeut knappast kan göra några val åt någon annan. Fast en sak verkar terapeuten både våga säga och stå för:

”Det enda vi med säkerhet vet inte fungerar är det vi redan har prövat.”

Så blir det tyst. Båda avvaktar, verkar skåda inåt. Så tittar terapeuten upp igen och fortsätter:

”Lyssna på dina känslor; sätt ord på dem och agera sedan utifrån dem. De kommer aldrig att ljuga för dig: känslorna är budbärare från din själ.”

Och där går ridån ner för sista gången i det här dramat. Har du missat tidigare avsnitt så finns de här:

Akt I, scen I
Akt I, scen II

Akt I, scen III

Akt II, scen I
Akt II, scen II
Akt II, scen III
Akt II, scen IV
Akt II. Intermezzo

Akt III, scen I
Akt III, scen II

Kommentera

