När 150 ord inte räcker – en recension

9789146230472

Sedan en tid är jag lektör för BTJ, gamla Bibliotekstjänst, som levererar medieprodukter och informationstjänster till bland annat biblioteken. Här får man maximalt 150 ord på sig för att recensera nyutkomna böcker, i mitt fall ofta relationsdramer, feel good och liknande. Och även om jag valt att specialisera mig på en lättare del av det kaledoskopiska romanspektrat så är ju själva formatet nästan omöjligt. Att skriva en roman tar kanske ett år, och nu ska jag avgöra dess öde på ett dussin rader.

Nåja, min makt är kanske inte så stor, men när det gäller bibliotekens inköp av böcker är BTJ:s recensioner en viktig urvalsfaktor i  en utgivningsflod där ingen hinner läsa mer än en bråkdel av de nya titlarna.

Som i de flesta andra kulturformer så är det mesta av det som ges ut inte särskilt bra. Men när det smäller till mellan pärmarna känns det lite frustrerande att inte ha plats att föra ett verkligt ett resonemang eller formulera varför det har blivit så bra, och det tänkte jag i alla fall tillfälligt försöka råda bot på nu.

Det är nämligen så att journalisten och utrikeskorrespondenten, och 2008 författaren till Gaza – en kärlekshistoria, nu debuterar som skönlitterär författare med romanen Det nionde brevet. I min värld är Ormestad allra mest känd för den animerade debatt som bröt ut när hon intervjuade sin partner, den israeliske journalisten och debattören Gideon Levy i en stort uppslagen artikel i Svenska Dagbladet i januari – kanske framför allt för att tidningen ”glömde” att informera sina läsare om relationen.

Av Ormestads mångåriga professionella liv märks nu inte mycket i den nya boken; möjligen kan en av huvudkaraktärernas deltidsexil i Indien ha sin grund här. I stället är det en dubbelbottnad parallellberättelse om livet i ett litet skärgårdssamhälle som är huvudsaken. Den fiktiva intrigen utspelar sig på den verkliga ön Gräsö i Stockholms skärgård, dels 1955, dels i dag. Huvudperson är Walter Höijer, i dag en åldrande man som snart kommer att tvingas avveckla sin verksamhet som mjölkbonde i den minsta klassen. Stockholmarna och efterfrågan på sommarhus med havsutsikt har snart förvandlat detta sömniga lilla paradis till oigenkännlighet.

För 50 år sedan var han en vanlig lantispojke, utan några särskilda drömmar men på väg att spränga puppan och bli man. I det läget dyker det upp ett zigenarfölje på ön, och Walter blir helt och fullkomligt förälskad i en av flickorna där.

Medan jag skriver detta inser jag hur frestad jag är att relatera hela berättelsen och dess snirkliga vägar mot förlösning, men det är inte det som är poängen med boken. Dramaturgin är till och med en av dess sällsynta svagheter. I mina ögon är debutanten Ormestad så angelägen om att hålla koll på intrigen att den emellanåt står i vägen för det som är den egentliga berättelsen: hur blir vi dem vi är, hur ska vi kunna identifiera livets vändpunkter innan det är för sent och ”verkligheten”, eller i alla fall någon med en egen agenda, har bestämt hur det ska gå?

Eller så är det helt enkelt som konstnären Georges Braque konstaterade en gång i tiden, att en tavla inte är färdig förrän den har utplånat idén – och att den här boken inte har förmått att göra detta fullt ut.

Men, om det inte redan har framgått, så är detta ändå en roman som verkligen griper tag i sin läsare. Språkligt och berättartekniskt är Ormestad ett fullblodsproffs, och den enda gången jag lyckas beslå henne med ett språkligt misstag (”En konvertibel Saab”, a convertible på engelska men på svenska väl snarare en cabriolet) så är detta rimligen en följd av att författaren bott utomlands så länge att engelskan emellanåt dyker upp som tankespråk. Eller av att redaktören blivit så sövd av Ormestads uppenbara språkliga fingertoppskänsla att hen inte riktigt hade garden uppe.

Eller så ska de bara kolla att vi är vakna.

Hur som helst: läs! Det är både ni och boken värda.

Annonser