Kamrat Rudvall, förmodar jag?

Lenin i Dubai
Hur vet man inte riktigt, men att  framgår väl dessvärre ganska tydligt?

Enligt vanligtvis välunderrrättade källor (min pappa) så är jag (och rimligen också han själv) släkt med den ryske revolutionären Vladimir Iljitj Uljanov, kanske mer känd under artistnamnet Lenin. Och det är ju lite fascinerande, eller hur?

Men just detta hur är ett litet aber, för varje gång jag ber honom berätta så får jag en lååång och vindlande historia om hur det gick till när en svensk hattmakare Rudvall för x antal sekler sedan kom att pröva sina krafter i S:t Petersburg, och hur sedermera en syster eller dotter eller kusin till denne man gifte sig med en ryss och blev anmoder till sagde herr Lenin.

Att översätta denna episka entimmesmonolog till en showstopper av typen ”visste du att min farmorsmormorssystersbrors mamma var mormorsmosterskusinbarns mamma till Lenin?” låter sig helt enkelt inte göras. I alla fall inte när man kombinerar pappas storytellertalanger med mina rätt dimmiga insikter i släktforskningens konst.

Huruvida detta är en förlust, eller rent av en vinst, kan man säkert debattera men den egentliga poängen här är varken historieberättande eller släktforskande eller ens Lenin, utan hur man ska förhålla sig till familjens emellanåt både ofokuserade och poänglösa berättelser om vår plats i världen; mamma kan hon också, när hon sätter den sidan till. Själv är jag böjd att älska dem; vem vill egentligen vara alltför DNA-förknippad med en massmördare?

 

Kommentera

