Med högsta hastighet åt helvete

Motbättrevetande 160517

I går konstaterade Finanspolitiska rådet att en satsning på höghastighetsjärnväg skulle vara ”väldigt olönsam”. Det var ett snällt sätt att uttrycka det faktum att bortemot hälften av de 190–320 miljarder kronor som kalaset beräknas kosta blir en samhällsekonomisk förlust. (Artikel i DI här.)

Även bortsett från att felmarginalen i järnvägskalkylen är 70 procent (!) så är det ju häpnadsväckande illa, och när Sydsvenskan i dag säger att en satsning på höghastighetståg ”skulle tillföra samhället större värden än vad som kan beräknas i kronor och ören” (se klippet här intill, texten finns inte på nätet) börjar man undra vad för slags piller de äter på ledarredaktionen där.

Och så jag drar mig till minnes några fina formuleringar om just samhällsekonomiska kalkyler, som jag har sparat i arkivet. Poängen är att samhällsekonomiska argument är något som man tar till först när inga andra beräkningar håller.

Och för snabbspåret spricker även dessa.

”Det var en gång en företagsledare som sa ’Varje gång någon säger att ett projekt är strategiskt, vet jag att det kommer att gå med förlust’. Offentliga sektorns motsvarighet till strategiska projekt är samhällsekonomisk nytta.”

”Det första jag lärde mig i yrkeslivet är att samhällsekonomiska vinster är det man drar till med när man inte kan få en kalkyl att gå ihop på något annat sätt, hur man än försöker. Och alla ekonomer vet hur lätt det är att få en kalkyl att gå ihop.”

Kommentera

