Ja må ni överleva!

Skärmavbild 2016-08-02 kl. 13.44.30.png

Strax spelar svenska U23-landslaget i fotboll OS, och de första matcherna äger rum i Manuas – miljonstaden mitt inne i Amazonas djungel.

För snart 19 år sedan var jag där, i första hand för att bli pappa igen, men David hade ett annat viktigt mål: att få spela fotboll med brassar. Den lilla staden Parintins ligger 50 mil nedströms från Manaus, men floden är densamma, liksom hettan. Där begav vi oss en dag ut med en fotboll under armen, och en stund senare hittade vi ett gäng tonårskillar som spelade barfotafotboll på en grusplan fylld av småsten och rötter.

Jo då, vi fick gärna vara med, båda två, och vi kastade oss in i leken med hull och hår.

En kvart senare var vi fullständigt slutkörda, det fanns inte en muskel som ville vara med längre och hur vi faktiskt lyckades släpa oss hem till poolen vet jag än i dag inte riktigt. Men där blev vi liggande i timmar innan vi orkade någonting igen.

Så lycka till, svenska fotbollsspelare. Jag är glad att det inte är jag som ska ut och prestera på den där planen.

 

Kommentera

