Hållbar design!

IMG_6544

Malmö stads profil var det första stora varumärkesprojekt som jag var med om sedan jag börjat på ID kommunikation. Året var 2001, och Malmö stad hade två havererade försök att bringa ordning i ett överflöd av olika logotyper bakom sig (bland annat sas det att en inventering inför profilarbetet hade identifierat 250 stycken olika loggor – sedan slutade man att räkna …).

Det var en handfull människor som gjorde projektet möjligt; stadens dåvarande informationschef Staffan Solding var en av dem, vår projektledare Johan Fernö en annan, liksom IDs Birgitta Melén, som ledde det enormt ambitiösa arbetet med att förankra våra tankar hos stadens redan då omfattande kader av informatörer. Själv skrev jag den manual som med mycket få justeringar fungerar alldeles utmärkt än i dag.

Men det finns en annan person som var fullständigt avgörande för framgången, art directorn och logotypgeniet Ulf Petterson. Bara Gud vet hur många logotyper han har på sitt samvete; TV-shop, Åkerlund & Rausing, Active Biotech, Sigma, Jojo, MKB och Sysav är bara några exempel. Och så Malmö stad, då.

Och jag tänker på Uffe varje gång jag passerar ett brunnslock i stan; kan man tänka sig ett mer långlivat uttryck för en stads profil än ett brunnslock i gjutjärn?

Må vi snart få jobba ihop igen, Uffe!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s