Discomusikens sista suck

john-travolta-saturday-night-fever-325-par

Det är påsklov 1978, jag är tillfälligt frigiven från den militärtjänst som jag hatar av hela mitt hjärta och nu ligger jag i badkaret hemma hos mamma. På handfatet bredvid badkaret står den röda transistorradion med sin brutna antenn och ur högtalaren skorrar Poporama under ledning av Kaj Kindvall.

Det brukade ju vara så.

Jag är 19 år gammal, men hur entusiastiskt popsnöre jag än är så börjar jag redan bli lite luttrad. Det är mest samma samma hela tiden och discomusiken har kört fast. Men så händer det. Plötsligt vänder det. Kindvall annonserar Veckans Smash Hit och plötsligt smyger ett intro igång där gitarristen plockar fram en stillsam figur över en matta av två loopade takter trumspel. Det svänger som ett tåg över gamla tiders skarvar i rälsen. Basgången är mer än inspirerad av en 60-talssoulhit med Betty Wright och i bakgrunden kompletterar en annan gitarrist rytmsektionen. Och så lägger syntarna ut en matta av någonting stråkliknande.

Efter bara sex takter tar falsettrösten över och jag går bananas där i badkaret; jag spelar trummor på vattenyta, rörinstallationer och turkost 50-talskakel; jag är kär; jag är lycklig; jag dansar där jag sitter.

Det är Bee Gees. Naturligtvis. Men vad är det för en låt?

Med tanke på att 70-talsdisco sällan orkar upp i mer än någon enstaka miljon spelningar på Spotify så antyder Staying alives nästan 78 miljoner spelningar att det handlade om en monsterhit, och det var precis vad det var. Den och resten av musiken från filmen Saturday Night Fever blev stapelvara under resten av decenniet, soundtracket blev världens nionde mest sålda album alla kategorier, och en utmärglad John Travolta i tredelad vit kostym med utsvängda byxben och idiotiskt stora slag blev en ikon.

Och sedan dog discon.

Kommentera

