När jag har särskilt mycket att göra, tar jag det alldeles särskilt lugnt

images-of-a-tiger-images

Stress är en märklig företeelse. I sin ursprungliga form gör stresspåslaget det möjligt för dig att springa ifrån en tiger, men i längden kan stress bryta ner både kroppen och själen. Att jobba på en reklambyrå är ju att vara en slags konsult, och måste kunden ha grejerna i går så rusar vi, det är inte konstigare än så. Hade de haft tiden (och kunskapen), så hade de ju gjort jobbet själva.

Men ibland kör det ihop sig på riktigt, antingen för att någon annan inte har gjort vad de skulle, eller för att det är roligare att säga ja än att säga nej. Då biter vi ihop, jobbar dubbla skift och sätter vårt hopp till morgondagen, eller nästa vecka, eller månad, eller semestern.

Har man varit med så länge som jag så vet man att det brukar lösa sig efter ett tag, och har det inte löst sig än så är det antagligen inte slut än heller. Men förutom att bruka allvar, äta ordentligt och se till att få ordentligt med sömn, har jag kommit fram till att det finns en sak jag kan göra som bidrar både till hög kvalitet i arbetet och att jag faktiskt kan överleva och ha hälsan:

Jag tar det lugnt.

Inte lugnt i den betydelsen att jag latar mig, tvärtom, jag jobbar som en iller. Idén är i stället att stänga ute allting annat och ägna hela min uppmärksamhet åt det jag faktiskt gör. Här, just nu, eftersom det är det enda jag kan påverka, här och just nu. Gör jag detta ordentligt kan jag sedan förflytta denna odelade uppmärksamhet till nästa del och påverka den, och sedan nästa, och sedan nästa, och … ja, du fattar.

Hemligheten är naturligtvis att också ägna sig åt planering, med samma odelade uppmärksamhet. Och att ha kolleger och chefer som begriper att jag gör mer nytta om jag är hel än om jag är trasig.

Gissa varför jag jobbar på samma ställe i dag som för 18 år sedan.

Kommentera

