What gets measured, gets done

scrooge_mcduck_187095685

Under de tio åren innan jag började på byrån där jag jobbar i dag drev jag en frilansbyrå i Malmö. Förutom att det gav en enorm frihet (och ingen frihet alls, eftersom en egenföretagare aldrig är ledig), så gav det mig någon slags insikt i ekonomiska frågor. Till exempel att det är bra att ha en budget, i all synnerhet om man är en ung nybörjare som inte har en aning.

Det hände sig nämligen att jag hamnade på en kurs i någonting helt annat, men där man ändå tjatade om värdet av budgetering och ekonomistyrning så att jag fick sår i öronen. Och så tänkte jag att okej, vi prövar. Och så gjorde jag det.

Och i stället för att med nöd och näppe gå plus minus noll, som jag hade gjort varje år sedan starten fem–sex år tidigare, oavsett om firman omfattade bara en halvtidsjag eller fem personer, så räknad jag ut hur budgeten behövde se ut för att firman skulle kunna gå med tio procent i vinst (och ja, inklusive både skatter, semester och någon liten investering).

Ett år senare satt jag hos min revisor och glodde dumt, när han konstaterade att vi hade gjort just tio procent i vinst. Jag vet fortfarande inte vem som var mest häpen, han eller jag.

Kommentera

