Din första säng

PICT0978

Sara, älskade unge,

det fanns ingen barnsäng i huset i Amazonas där vi bodde, så vi fick göra en: en av de stora resväskor som vi hade med oss, uppslagen på golvet intill vår säng, som ett skydd mot eventuella krypande djur på golvet, och så i den: Babybjörns ljusblå babylift, som vi hade med oss. Och i den, ett litet lakan och en liten, liten platt kudde.

Där sov du så gott, så gott, tills du vaknade i gryningen, varje dag. Oftast tog jag då upp dig, bytte på dig och tog med dig ner i köket för att göra välling. Den åt du sedan i min famn, där jag satt mig i skuggan bredvid poolen. Och sedan somnade du nästan alltid om igen, utsträckt på rygg i mitt knä och med armarna sträckta rakt ut. Proppmätt. Matt. Fullständigt trygg.

Det smittade av sig på mig också.

Kommentera

