Rudvall går för långt

IMG_7482.jpg
Vad var det som hände strax efter midnatt i natt? Egentligen?

En stegräknare stimulerar viljan att bokstavligen gå några extra steg, och den får användaren att känna sig belönad. Dessutom bidrar den förmodligen till folkhälsan.

Den insikten fick många arbetsgivare att dela ut små stegräknare till sina anställda under åren runt millennieskiftet, små manicker som under en euforisk period fick medarbetarna att hålla daglig koll  på både egna och andras promenader, att utmana varandra och att emellanåt till och med föra statistik.

Uthålligheten i projekten blev dock sällan mer än några veckor.

Nu är det i stället appar som gäller, och eftersom initiativet numera sällan kommer uppifrån finns också möjligheten att intresset faktiskt kan bli mer bestående. I all synnerhet om det känns som att man kan lita på statistiken.

Men så är det ju det här med integriteten. Liksom alla andra appar som bygger på att samla fakta om individens göranden och låtanden så håller stegräknaren reda på mig – i det här fallet bland annat när jag har gått, och just nu undrar min fru vad jag hade för mig i natt, när jag enligt appen gick 3 276 steg någon gång mellan midnatt och klockan 01.

Själv trodde jag att jag sov ganska djupt just då, så ska sanningen fram så undrar jag nog själv också. Jag menar: det var ju inte ens fullmåne? Och borde jag inte vara mer trött i benen i dag?

Kommentera

