Ett historiskt soundtrack

satan01

Olof Palme dog i en annan tid. Det fanns säkert undantag, men en bedövande majoritet av svenska folket var chockat och bedrövat, om inte annat för att så många såg mordet på Palme som en attack på hela det demokratiska Sverige. Det gjorde att dagarna kring hans begravning omgärdades av en högtidlig stillhet, som fick till och med kungahusets dödslar att blekna.

Själv minns jag den tysta minuten efter hans begravning som om den hade inträffat häromdagen. Jag var ett ungt journalistyngel, och en stund innan det var dags började Arbetets alla journalister samlas inne på centralredaktionen. Radion stod på och någon från nyhetsredaktionen på Sveriges Radio berättade väl hur trafiken i huvudstaden upphörde som på ett tecken och hur folk klev ut ur sina bilar, sträckte på sig och ställde sig som i givakt.

Det gjorde vi nog lite till mans på redaktionen också, och när det började närma sig den tysta minuten var vi redan så stumma att det enda som hördes var blodets susande i våra egna öron. Rösten på radion hade upphört den också, men när sekundvisaren passerade noll hände något som överraskade åtminstone mig helt och fullständigt. Av de få liknande högtidlighållanden av avlidna som jag varit med om så långt i mitt liv tyckte jag att jag hade lärt mig att någon form av klassisk musik hörde till, inte minst i radion, och jag väntade bara på att något stilla, ödesmättat skulle rulla ut ur högtalarna, sammanfatta stämningen och göra det möjligt att sluta tänka åtminstone för ett ögonblick.

Då dånar det här ut ur högtalarna, och jag kommer aldrig att glömma det. Det var så perfekt, så provocerande i sin kraftfullhet och så på pricken för det evangelium som Palme själv gärna predikade.

För några månader sedan hade musikproducenterna i världens medier en liknande chans att gestalta själen hos en betydelsefull man, den här gången inte död utan levande, den här gången inte svensk utan amerikan, den här gången inte vid en begravning utan vid en installation: av den 45e presidenten för Amerikas förenta stater, herr miljardären D. Trump.

Och jag vet precis vilken låt jag skulle ha valt.

 

Kommentera

