”Ta med pappa Ismail i dina böner”

Familjehem.jpg

”Jag är från Somalia och Isaac är från Eritrea, och i början kunde vi inte alls förstå varandra. Det gjorde att han var tveksam till att bo här över huvud taget, och det blev inte bättre när han insåg att jag är muslim och ber fem gånger om dagen. Själv är han katolik, och förutom bönestunderna var han orolig för hur det skulle gå med maten. Vi äter ju halal, det gör inte han. Rättrogna katoliker har strikta regler för fasta. Och så var det det här med matlagningskärlen som inte får blandas hur som helst.

Det var lite tufft ett tag, och genom tolk och socialsekreterare lät han förstå att han inte ville bo här hos mig. Men jag bad honom att ge det lite tid, kanske skulle det ändå ordna sig? Funkar inte det så får vi hitta en annan lösning, och det gick han med på.

Kanske började det lossna när han insåg att jag inte alls hade någonting emot
att han går i kyrkan varje söndag. Tvärtom, han får ha sin religion och jag får ha min. Det kändes väldigt bra. Han har bibel och en bild av Jesus på sitt rum, och det är inget problem över huvud taget. Det är hans tro. Själv har jag min plats här, bredvid soffan i vardagsrummet. Här lägger jag min matta och ber till Gud. Isaac kan sitta här och titta på TV samtidigt, det är över huvud taget inget problem.

Och så äter vi tillsammans. Han har sin hylla i kylskåpet och lagar själv sådan mat som han vill äta. Ibland äter jag det han gör, ibland äter han det jag gör. Åtminstone de dagar vi lagar grönsaker och ris.

Och så ber vi tillsammans och tackar Gud för maten, han på sitt sätt till sin Gud, jag på mitt sätt till min Gud. Visst är det gulligt!

På fredagarna går jag till moskén, och på söndagarna, när han vill, så kör jag honom till kyrkan. Då ber jag honom att inkludera pappa Ismail i sina böner.

Lite på skoj, lite på allvar.”

Texten är hämtad från den nyutkomna boken Familjehem, som jag har skrivit.

 

Kommentera

